Stran: [1]
  Tisk  
Autor Téma: Meditace, vaše zkušenosti - rozdělení jin/jang  (Přečteno 1599 krát)
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.
Iren
Sr. Member
****
Příspěvků: 429


Zobrazit profil
0 0
« kdy: 13. Březen, 2010, 00:15:55 »

(volně k odkazu vlepeném zde 3. března)
Co je meditace z hlediska energií jin a jang? Je spíše jin, jinizující?
Nebo zcela vyrovnávající...?
Jaké jsou o tom kde případně teorie?
Jakou máte kdo zkušenost? Já se zatím jen dohaduju.
Zaznamenáno
neon
Administrator
Hero Member
*****
Pohlaví: Mužské
Příspěvků: 3465


Zobrazit profil WWW
0 0
« Odpověď #1 kdy: 13. Březen, 2010, 06:40:13 »

Citace
Co je meditace z hlediska energií jin a jang? Je spíše jin, jinizující?

Dobrá otázka. Nad tímhle přemýšlím a skládám si informace již delší dobu.
Jestli je o tom něco napsané? Konkrétně o klasifikaci meditací do jin/jang? Já o ničem zatím nevím. Ale jestli mě pamět neklame, tak je taková klasifikace v Kushiho knize Duchovní cesta, kterou ale doma nemám.
Ale ta klasifikace je tam stále dost hrubá.
Protože bysme si museli první položit otázku - co je to vlastně meditace?
A zjistili bysme, že každý si pod tím představuje něco jiného.
Což je taky logické, protože meditačních způsobů je spousta.
Ale když půjdem do detailů, tak ona i taková konkrétní metoda vipassana bude chápána každým více či méně jinak.
A efekt jin/jang je o každém detailu - a ty detaily se asi nejhůř postihují při práci s myslí.

Bude určitě rozdíl jestli někdo vizualizuje, bude záležet jaký obraz vizualizuje.
Bude rozdíl jestli půjde o koncentraci na jednu věc (dech, třetí oko).
Rozdílný efekt bude mít mantrování (chantování, modlitba) - tam je efekt jin/jang uplně rozdílný podle toho co mantrujem - jak hlasitě, jak intenzivně apod.

Ale obecně bych oddělil tyto hlavní trendy, pod kterými má laická veřejnost často spojené slovo meditace:

meditace - styl vipassana apod.
mantrování, chantování, modlitba
koncentrace - která je nejčastěj pletena za meditaci
vizualizace - objektu, božstev, světla, pocitů

Ono bude záležet z hlediska k čemu budeme tyto činnosti charakterizovat podle jin/jang.
Když bych je charakterizoval vůči sobě, tak se právě dostanu do těch nejmenších detailů, které jsem nastínil výše.
Teď jsem chtěl napsat, že když to ale pojmu vzhledem k... a došlo mi, že vlastně nevím, k čemu to relativně pojmout - je nějaká obecná rovina, vůči které se běžně vymezuje efekt jin/jang kterékoli činnosti?
Teď mě tento problém zarazil - napadlo mě - rovina běžného nevědomého myšlení, rovina fyzické aktivity - ale to už jsou tak obecné roviny, že těžko je bude mít každý stejné.

No, ale jak se znám, tak to celé určitě zbytečně komplikuju a řekněme, že třeba vzhledem k fyzické aktivitě budou meditace jinové Smiley čímž jsem to ale zase trapně zjednodušil na něco zcela evidentního Smiley
Vážně jsem se teď zasekl na otázce, k jakému stavu vlastně vztahovat jin/jang meditací.
Nakonec mi přijde nejlogičtější je vymezovat vůči sobě.
Což mě ale zákonitě vráti do teorií o nejnepatrnějších detailech a ty se na úrovni mysli hledají nejhůř - když řekne 100 lidí, že dělá metodu vipassana, tak nikdy nebudem vědět co přesně provádějí, když jen sedí, co se jim děje v mysli, ve vědomí - všechno bude mít jiný efekt.

Hm, takže bych vlastně mohl aspoň vymezit vůči sobě ty výše nastolené čtyři kategorie?

To by vlastně šlo, takže můj odhad, od jinu k jangu (makrobiotického jinu a jangu Smiley):

meditace (vipassana)
vizualizace (pokud jde o vizualizování si jinových představ jako např. láska, klid, mír)
mantrování (jinových manter)
STŘED - mantrování ÓM
vizualizace (pokud jde o vizualizování si jangových představ jako např. síla, odvaha, statečnost)
mantrování (jangových manter)
koncentrace (na dech, na svíčku, na jakýkoli objekt) - tohle pokládám z vlastní zkušenosti za nejjangovější
« Poslední změna: 13. Březen, 2010, 06:42:09 od neon » Zaznamenáno
Iren
Sr. Member
****
Příspěvků: 429


Zobrazit profil
0 0
« Odpověď #2 kdy: 13. Březen, 2010, 23:11:34 »

Zajímavé úvahy.

Ano, je asi problém, že pod pojem meditace se toho zahrnuje mnoho... Aby se za ni nepočítaly třeba nějaké sugesce...

Ale napadá mě, že původně by meditace vždy měla mít stejný cíl (který je na počátku hodně daleko a vyžaduje úsilí), nazvěme ho třeba podle různých směrů osvícením, probuzením, otevřením všech čaker nebo jinak, méně vznešeně či pro někoho ezotericky... Blaženost taky třeba. A taky stav bez myšlenek. Každopádně vnitřní klid.
Co to pak je v tomto cíli?

Pro ty, co jsou na začátku své cesty, je asi nejvíc rozhodující, jak se při meditování cítí a s jakým pocitem z ní odchází do praktického všednodenního koloběhu. Že by prostě vyrovnanost...?
Je jasné, že pro někoho by to teda byl posun od jinu k víc jangu a pro druhého zas k jinu, podle kondice.
Takže by ta otázka přece jen neměla smysl? Ve smyslu, že je všecko relativní (více či méně jin/jang vůči něčemu)

No, fakt to tu nějak příliš moc probíráme za pomoci mysli a slov, něco, co vlastně je nesdělitelné. Já sama ve skutečnosti nerada víc mluvím, než zažívám...
Každopádně díky za tvoje úvahy, Neone.
Asi se by bylo zajímavé zeptat se přímo některých zkušených lektorů. Co ten Seymur Koblin, který dělá jak mb, tak nějaké čchi-kungy a taoistickou meditaci? Možná se s ním někdo potkal na nějakém kurzu.
Zaznamenáno
Stran: [1]
  Tisk  
 
Skočit na:  



Přihlaš se uživatelským jménem, heslem a délkou sezení